01 feb 2016

Bewustwording en transparantie in de chemische sector. Een paar cijfers op een rijtje; Nederland is de op twee na grootste chemische producent van Europa na Frankrijk en Duitsland. In 2012 was de omzet meer dan €60 miljard, incl. de farmaceutische sector.

 

Chemische-Industrie

 

Eigenlijk zit chemie in alle productieprocessen en producten verweven. De chemie levert grondstoffen voor producten die ons leven veraangenamen en draagt in belangrijke mate bij aan welvaart, welzijn en werkgelegenheid. Enkele voorbeelden van producten die de chemische industrie maakt zijn; kunststof, cosmetica, coatings, medicijnen, auto’s, computers, metaal, enz. Het is dus iets onmisbaars in de huidige samenleving.

 

Het imago van de chemische sector

Maar de chemische sector heeft een niet al te best imago als men denkt aan een schone planeet. Vaak is men vooral cynisch tegenover chemie en milieu omdat er continue negatieve thema’s en signalen voorbij komen en omdat er bepaalde belangen voorrang krijgen ten nadele van mens, dier en planeet. Hieronder een opsomming van dit soort negatieve thema’s;

  • De chemische sector vervuilt en is schadelijk voor de gezondheid. Als men aan chemie denkt dan ziet men schoorstenen met grote rookpluimen voor zich, zeeën en oceanen vol met plastic, pictogrammen met doodshoofden, reageerbuizen, olierampen en ga zo maar door.
  • Men is achterdochtig tegenover grote en machtige bedrijven zoals Shell omdat zij door middel van lobby strategieën de overheid blijven beïnvloeden. Zij hebben grote macht door hun monopolie positie in verband met bijvoorbeeld olie.
  • De overheid kijkt alleen maar naar de korte termijn omdat hun regeerperiodes maar 4 jaar beslaan.
  • De zin maar vooral onzin over keurmerken. Door de enorme hoeveelheid aan keurmerken wordt de geloofwaardigheid hierdoor volledig naar de knoppen geholpen.
  • Greenwashing. Er is zelfs al een term bedacht voor bedrijven die net doen alsof zij weloverwogen met het milieu en andere maatschappelijke thema’s omgaan terwijl dit alleen gebruikt wordt als marketingtool.

Het zijn maar enkele voorbeelden maar het gevoel dat je als consument belazerd wordt, wordt hierdoor erg in de hand geholpen.

 

Bewustwording neemt toe

Door bovenstaande negatieve thema’s blijft men vaak op de zelfde manier doorgaan. De druk om er iets aan te doen wordt daarentegen wel steeds groter en heeft veel met onze bewustwording te maken. En de bewustwording wordt gevoed door kennis en transparantie welke de afgelopen jaren over alle delen van de wereld enorm is toegenomen.

Hieronder enkele vormen van kennis die je wel achter de oren doen krabben;

  • Het produceren van slechts 1 T-shirt kost ongeveer 2700 liter water en tegelijkertijd sterven er 6000 mensen per dag door een gebrek aan schoon drinkwater.
  • Bijna de helft van het geproduceerde voedsel wordt niet geconsumeerd terwijl er bijna 1 miljard mensen met honger gaan slapen en heeft 12% van de mensen chronisch honger.
  • Slechts 1% van de mensen heeft 99% van de rijkdom in handen terwijl er 1,5 miljard mensen in grote armoede leven.

Maar hoe kunnen we nu laten zien dat we wel degelijk het beste met de mens voor hebben. Wellicht is er wat licht aan de horizon verschenen want net dit stukje bewustwording is al een beetje aan het verschuiven. En laten we er voor zorgen dat het niet om een trend gaat maar dat we een compleet nieuwe weg in slaan.

Misschien biedt transparantie in bijvoorbeeld productieprocessen al genoeg zodat men voor andere en/of groenere producten kiest. Want waar zou je eerder voor kiezen; een T-shirt dat met 2700 liter water is geproduceerd of eentje met 1000 liter. Ieder bedrijf kan onderzoek (laten) doen naar de ware “footprint” van de producten die hij of zij verkoopt of aanbrengt.

 

Transparantie bieden

De verschuiving naar een betere bewustwording kan nog wel een duwtje in de rug gebruiken. Als bedrijf kan je er voor zorgen dat je zo transparant mogelijk bent naar je klanten. Transparantie bieden is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen en hierdoor ben je als bedrijf makkelijk in staat om verantwoording af te leggen over je bedrijfsvoering.

Als voorbeeld kun je denken aan de eerder genoemde “footprint” van de producten die je verkoopt en/of aanbrengt. Maar wat houdt dit nou in, zo’n footprint.

 

Maatschappelijk-Verantwoord-Ondernemen

 

Ieder product legt een weg af van begin tot eind. De winning van degrondstoffen, de verwerking en chemische processen en andere procestechnieken, vervoer (import/export), opslag, enz. Je kunt onderzoek laten doen wat de ware milieuschade is van je product.

Hier kun je waarden aan toekennen en die waarden vormen de footprint. Deze footprint kan je als bedrijf vervolgens helpen om de input van grondstoffen, productieprocessen en –locaties, leveranciers en productlevensfasen te optimaliseren en risico’s beter te managen.

Kijk ook eens bij onze duurzame vloeren

Je reactie